onsdag 28. september 2011

Strategi for STPD

Som et ledd i faget Sosiale Medier ved HiST har jeg laget en fiktiv strategi for Sør-Trøndelag politidistrikt for Facebook.

Sør-Trøndelag politidistrikt, STPD, er ett av 27 politidistrikt i Norge. STPD betjener ca 260 000 innbyggere i Sør-Trøndelag fylke. Organisasjonen leverer ikke bare polititjeneste, men også mange forvaltningsmessige tjenester til beboerne. Det er knapt 600 ansatte fordelt på 21 geografiske driftsenheter. Politihuset i Trondheim er hovedsetet hvor hovedtyngden av de ansatte arbeider.

Politiet lever ikke av å selge en vare, men produserer tjenester i form av polititjeneste og en del forvaltningsgjøremål. Politiet har et godt omdømme og har stor tillit i befolkningen. Tillit er en form for ferskvare som hele tiden må fornyes, og sosiale medier er meget godt egnet som et bidrag til dette.

Strategien er lastet opp på SlideShare, men kan også sees nedenfor. Tips: Maksimer videovinduet ved å trykke på ikonet med piler i alle retninger i nedre høyre hjørne. Hvis ikke får du problemer med å lese teksten :-)

11 kommentarer:

  1. Hei!

    Kjempebra presentasjon! Bare én ting jeg blir litt usikker på: hva/hvem er P5? Denne er kanskje myntet på et publikum som vet hva det er, men det er ikke meg :)

    Selv om det er vanskelig å måle nytten av å være tilstede på facebook bør du kanskje vurdere å sette opp noen konkrete mål, f.eks. for antall fans innen en gitt tid, eller hvor mange interaksjoner du forventer pr uke.

    Alt i alt -- veldig godt arbeid!

    SvarSlett
  2. Takk for tilbakemeldingen.

    For ordens skyld er P5 informasjonsansvarlig i politimesterens stab ved spesielle hendelser. Det er fem forskjellige funksjoner som benevnes P1, P2 osv. Internt i etaten er dette godt kjent.

    Du har nok rett i at det burde vært satt noen konkrete mål ut ifra spesifike måleparametere. Dette kommer kanskje i en reel strategi?

    SvarSlett
  3. Fin presentasjon :D Jeg et heller ikke hva alt betyr, men kommer an på hvem som er målgruppen og :D
    Monica: sosialemedier1112.blogg.no

    SvarSlett
  4. Veldig god presentasjon. Utførelsen virket veldig profesjonell! Når jeg leste gjennom presentasjonen stusset også jeg på hva P5 er, men det ser jeg du allerere har svart på i en kommentar :-)

    SvarSlett
  5. Synes dette var en bra strategi. Spesielt viktig at dere poengerer formål og hva dere ikke vil kommentere.

    SvarSlett
  6. Denne så da veldig profesjonell ut - er du sikker på at du trenger faget? :)

    Skulle gjerne likt å sett denne akkompagnert av en taler, for å få et enda bredere innblikk i satsningen.

    SvarSlett
  7. Hei Lars!

    Jeg finner denne strategien veldig veldig bra. Du har tenkt på mye, og om det er riktig som du skriver at politiet ikke har brukt SoMe i kommunikasjon hittil, er det jammen på tide! :-)

    I din presentasjon derimot, mener jeg du bruker for mange ord. Jeg ville ha forkortet mange av dine setninger. Jeg mener dette går helt fint uten at det ødelegger betydning/sammenheng. Dermed kan du få bort mange mange ord. Deretter ville jeg forstørret opp det hele til større fontstørrelser. For selv om vi (som du selv skriver) kan vise presentasjonen i fullskjerm, er det ikke sikkert vi gjør det i denne bloggen... dermed blir det hele litt for smått for manges dataskjermer.

    Men når det er sagt er det jo en glimrende gjennomtenkt presentasjon da!

    Lykke til! ;-)

    -Øyvind

    SvarSlett
  8. Hei Lars!

    Jeg må hjertens si meg enig i den rosen som du har fått så langt. For øvrig er jeg veldig enig med Øyvind,han kommenterer at du til tider skriver litt for mye. Jeg vet selv av erfaring at som lærer kan det være vrient og fatte seg i korthet, men desto viktigere.

    SvarSlett
  9. Spennende dette og veldig bra utført. Har ikke så mye å legge til, dette var jo svært gjennomtenkt!

    SvarSlett
  10. Veldig god presentasjon, og mye bra innhold. Veldig tydelig og greit at du skriver på hver side at det er et eksempel på strategi. Burde kanskje jeg også ha tenkt på litt før.. Ser veldig offisielt ut når vi bruker bedriftenes ppt-mal. :)

    Mvh,
    Renate

    SvarSlett
  11. Du har gjort et veldig godt arbeid med denne øvingen. Når jeg ser gjennom strategien din så får jeg inntrykk av at dette virkelig er en strategi. Presentasjonsteknisk er den veldig fin å se på, med god bruk av bilder, overskrifter og logo. Innholdsmessig er den også veldig god. Fint at du tar opp en hel foil med hvordan opptre - jeg tror dette er ekstra viktig for en etat som politiet. Også viktig og riktig at du tar opp "hva kommenterer vi ikke".

    SvarSlett