søndag 23. oktober 2011

Mer i dybden på Twitter


Bak brukernavnene hpnhansen, thomasmoen, ceciliestaude,henriettehedlov og osol på Twitter skjuler det seg personer som alle har til felles at de er levende opptatt av sosiale medier.

De har alle oppgitt i sine profiler at de yrkesmessig er engasjert i denne type teknologi og derved er nyttige for meg å følge. Det viser også viktigheten av å ha en profilbeskrivelse som er beskrivende for sine interesseområder både yrkesmessig og privat. Det vil i alle fall øke sjansene for at andre følger deg. Ved å se hvilke disse ressurspersonene følger, åpner for at jeg kan finne nye spennende personer å følge selv. På denne måten får jeg utvidet min liste på en utrolig praktisk og lett måte.

Å ha en spennende og treffende profilbeskrivelse kan nok gjøre at en får mange som følger en, men jeg vil tro at innholdet i dine innlegg er like avgjørende. Hvis en ikke «byr på seg selv» og har et minimum aktivitetsnivå vil en ikke være så attraktiv å følge. Fargerike personer er alltid spennende. En skal heller ikke se bort fra at de data som er tilgjengelige under About @brukernavn (antall tweets, followers, following og listed) kan påvirke oss i avgjørelsen om dette er en person verdt å følge. Høye tall her sier oss i alle fall noe om aktivitetsnivået.

Twitter liste er en praktisk ting som gjør at du kan samle eller kategorisere dine interessefelt i grupper. En liste består av en samling personer du ønsker å se hva de twittrer om. Det er ikke nødvendig å følge disse personene. Med andre ord ser du bare disse personenes innlegg når du går inn på lista du har lagt de i. Deres innlegg kommer derfor ikke i din tidslinje. Det er også mulig å følge lister andre har opprettet.

En liste for sosiale media jeg fant og som ser interessant ut er http://twitter.com/#!/mashable/social-media. Denne har jeg valgt å følge og forventer å finne mange linker til interessant stoff som er publisert andre steder i verden. Med over 10 000 followers bør det være kvalitet over lista.

Twitter kan benyttes på mange måter, både fra pc og håndholdte enheter (mobil, nettbrett o.l.). Ved å google for eksempel «twitter application desktop» får en mange treff på artikler som omhandler applikasjoner som er gode alternativer til den tradisjonelle nettleseren. Denne artikkelen, http://techcrunch.com/2009/02/19/the-top-20-twitter-applications/, viser også noe om populariteten til de forskjellige alternativene. Min iPhone 3GS (iOS5), Motorola Motodefy (Android) og iPad2 har alle gode Twitter applikasjoner. Tester for øyeblikket ut TweetDeck, som også håndterer Facebook og andre SM.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar