søndag 11. september 2011

itfag-bloggen

Som et ledd i faget "Sosiale medier" ved HiST kommer det her en analyse av itfag-bloggen.

Denne bloggen bruker Wordpress som motor og retter seg mot alle som er opptatt av informasjonsteknologi og alt som rører seg i denne verdenen (IKT, teknologi, læring og forskningsarbeid). Siden denne bloggen er åpen for alle er det ikke bare studenter ved HiST som har glede av denne, men studentene er trolig den viktigste målgruppen.

Et blogginnlegg kan sammenlignes med en artikkel i en avis hvor et emne eller tema belyses. Denne bloggen inneholder 114 innlegg fordelt på 7 kategorier hvor eldste innlegg er fra 18. juni 2010. Det blir et snitt på ca 7 innlegg pr mnd. De som produserer innleggene er forskjellige lærerkrefter ved HiST.

Jeg antar at de fleste leserne er studenter som studerer ved Avdeling for informatikk og e-læring ved HiST, men også andre som har kommet over denne samlingen av nyttige innlegg.

Det er mulig å kommentere de innleggene som er publisert. Enkelte innlegg har mange kommentarer mens andre har ingen eller få. Kommentarene er en mulighet for leseren å kommunisere med innleggsforfatteren i form av feedback eller spørsmål. Innlegget I dag har jeg ikke gjort noen verdens ting er et eksempel på et innlegg med hele 14 kommentarer hvor dette gir en merverdi til hovedinnlegget. At en leser lanserer å vise webinaret på storskjerm til sine studenter var en god ide innleggsforfatteren var enig i.

Jeg syns det virker smart at innleggene er kategorisert og synlige i høyre marg med antall for hver kategori. Det samme med en oversikt over de siste publiserte. Å vise arkivet med månedsoversikt ser jeg ikke helt poenget med. Da er det viktigere med en god søkefunksjon. Syns bloggen virker oversiktlig og tiltalende.

Denne bloggen vil jeg tro spiller en vesentlig rolle i itfag sin bruk av sosiale medier da den også fungerer som en portal til andre sosiale medier hvor itfag er aktive (Facebook, Twitter, YouTube mfl). Navnet itfag henspeiler på at dette handler om et læringsmiljø innen informasjonsteknologi.

Innleggene er tagget, noe som er en funksjon for å knytte innleggene til forskjellige emner uavhengig av kategori. Disse er søkbare og øker funksjonaliteten.

2 kommentarer:

  1. Hei. Jeg tror ikke studentene ved HiST er viktigste målgruppen. Jeg er ganske overbevist om at for HiST er det _potensielle_ studenter ved HiST som den viktigste målgruppen. Altså markedsføring...

    JMHO!

    Lykke til med studiene!

    -Øyvind

    SvarSlett
  2. Flott og grundig/objektiv analyse du har gjort. Godt observert at bloggen er et ledd i bruken av sosiale medier. Du nevner til slutt at taggene øker funksjonaliteten, og det stemmer. Jeg merker at jeg selv bruker det for eksempel til å formidle til ansatte på andre høgskoler som er interessert i et bestemt tema. Ta for eksempel p-lab: Da kan jeg gå til bloggen, klikke på taggen p-lab og sende en lenke og de får opp alle innlegg som handler om plab: http://blogg.itfag.hist.no/tag/plab/ Dermed fungerer bloggen som et nyttig og effektivt informasjonsverktøy.

    Til Øyvind: Godt poeng. Du har mye rett, men jeg understreker at vi har flere målgrupper og ser flere gevinster og synergier :-) Det å synliggjøre studentenes bloggbidrag og kommentarer er også viktig for merkevarebygging av hele studiet som gagner studentene mhp fremtidig jobbsøking, så her er det mange mål som delvis blir flettet inn i hverandre, og noen mål blir klare (også for oss) etterhvert som vi går veien... :-)

    SvarSlett