mandag 26. september 2011
Hva er en strategi for sosiale medier?
Strategien må bygge på bedriften/organisasjonens profil og verdigrunnlag. Den må definere en målsetting for hva bedriften/organisasjonen vil oppnå med sitt engasjement på sosiale medier. Også hvem som er målgruppen må komme frem og hvem det er viktig å få med som venner eller følgere.
Når så dette er definert må strategien si noe om hvordan aktiviteten skal være for å kunne opprettholde interessen og trykket. Dette er viktig for å beholde vennene og følgerne.
Engasjementet på sosiale medier skal være med å styrke renomméet og omdømmet til bedriften/organisasjonen og da er det viktig at den fremstår enhetlig. Strategien må derfor si noe om hvem som kommuniserer og hvilken form dette skal ha. Hvis ikke er det fare for en blanding av personlige meninger og roller.
Med et stadig økende antall sosiale medier er det også nødvendig å gjøre noen valg. Det er umulig å skulle kunne delta over alt, så valget på medier må fattes ut fra hva som passer best ut fra målgruppe osv. For å oppnå målsettingen må en ha klare planer for hvordan dette skal driftes i hverdagen. Strategien bør derfor inneholde detaljer om dette. En av suksessfaktorene ligger nemlig i å sikre den daglige driften.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Det virker som om du har kommet opp med veldig gode punkter rundt strategier for sosiale medier.
SvarSlettJeg savner derimot litt mer om hvordan man kan lage en strategi. Ikke sikkert dette ville vært hensiktsmessig, men personlig er jeg glad i "oppskrifter" som viser tydelig hvordan andre gjør dette, eller tenker hvordan det kan gjøres :).
Mvh
Jesper Graff
Er litt motsatt jeg, synes det er fint at ikke teksten ikke bare er en kakeoppskrift.
SvarSlett-Kjell
Takk for tilbakemeldingene. Tenkte jeg skulle bruke de mere konkrete tiltakene når jeg nå skal lage strategien til "min" bedrift.
SvarSlettLars