søndag 27. november 2011

Virksomheters bruk av måleverktøy

Jeg har tidligere skrevet om betydningen av å ha en strategi og mål for virksomhetens aktivitet på sosiale medier. På samme måte som at idrettsutøvere evaluerer sitt arbeid etter og underveis i sesongen, er det også nødvendig at virksomhetene gjør det samme. Her kommer viktigheten av å ha gode måleverktøy inn. Hva er det så en bør måle og hvorfor?

De forskjellige virksomhetene er så ulike at hva som må måles varierer. Det er viktig at den strategien som er lagt også inneholder punkter om dette.
Trafikkmengden er et vesentlig punkt. Det hjelper lite at virksomheten har en fantastisk interessant blogg, nettside, facebook side, twittermeldinger og lignende hvis ingen leser de. Ved å følge med på mengden av trafikk på de forskjellige mediene er derfor essensielt. Ut fra denne statistikken kan en danne seg et bilde på om hva som er effektivt. Jeg tenker da på om for eksempel annonsering er effektivt, om omtale i media er det og så videre. Trafikkmåling over tid gir også et bilde på når i døgnet og uka en har flest besøk. Dette kan si noe om en når målgruppen sin eller ikke. Er målgruppen et profesjonelt marked bør hovedtyngden av trafikk kanskje være i kontortiden, mens for barn og ungdom er det naturlig at aktiviteten er høy på fritiden. Her er det viktige forarbeidet med en klar strategi og et mål som er grunnlaget.
Er virksomheten aktiv i flere sosiale medier er det lurt å sammenligne trafikktallene slik at en ser hvilket medium som når flest. Det kan jo være at det er mere fornuftig å satse mye på ett effektivt medium enn å kaste bort ressurser på flere som ikke gir uttelling.
Hvem de besøkende er kan en få en pekepinn ved å se må hvilke nettlesere, hvilke operativsystem de benytter og om de bruker mobile enheter osv. Høy andel av linux eller mac brukere tyder kanskje på et spesielt publikum? Deres geografiske tilhørighet er det også naturlig å følge med på. Er målgruppen knyttet til et geografisk område er det naturlig å se om de besøkende kommer derfra.
For enkelte virksomheter vil det være mange som bidrar til innhold. Måleverktøyene kan derfor fortelle noe om hvem som bidrar mest og hvem som har det største publikum. Kanskje kan dette brukes positivt ved at det oppstår konkurranse mellom innholdsleverandørene (vekke konkurranseinstinktet). Hvem produserer de artiklene som blir mest lest?
Uansett er det viktig at det som kommer frem av måleresultater må sammenholdes med virksomhetens øvrige tall. Det handler om å se kost/nytte-verdien i satsningen. Er aktivitet på sosiale medier verdt ressursbruken?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar