torsdag 24. november 2011

Hva kan en oppnå med Google Analytics?

Viktigheten av å kunne monitorere aktiviteten på sine sosiale medier må ikke undervurderes. Bare gjennom gode analyseverktøy kan du se hva som genererer trafikk på sidene dine og om du når målgruppen din.

Google Analytics er et gratis analyseverktøy for nettsider. Funksjonaliteten er stor og brukt på riktig måte kan det gi oss mange svar.

Antall besøkende på et nettsted er alltid interessant. I Google Analytics får du presentert besøkstallene grafisk for det tidsrommet du selv bestemmer. Ut fra dette kan du se hvilke dager i uka det er mest besøk, noe som kan si noe om ditt publikum. Er det helgedagene som er mest besøk forteller kanskje dette at det er på folks fritid de besøker sidene dine, mens høye tall i ukedagene kan tyde på at deres besøk er jobbrelatert. Hva som er bra for ditt nettsted er avhengig av nettstedets karakter.

Det er ikke bare tidspunktene for besøk som kan gi oss gode svar, men også slike ting som hvilken nettleser de bruker, om de benytter mobile enheter eller ikke, hvor de kommer fra osv. Alt dette er lett tilgjengelig informasjon i Google Analytics. Hvor de kommer fra er visualisert gjennom et kart som er klikkbart ned på landterritorium og fylkesnivå. Dette er verdifull informasjon hvis målgruppen er knyttet til geografisk tilhørighet.

Når det gjelder besøkende viser analyseverktøyet også antall nye besøkende i forhold til tidligere besøkende. Har du et fast publikum, eller er det stort sett nye som kommer innom siden din? Fluktfrekvens er et tall som forteller hvor mange som forlot nettstedet fra samme side som de ankom. Er dette tallet høyt tyder det kanskje på at mange «snubler innom» nettstedet ved en tilfeldighet eller at de ikke finner det særlig interessant. Hvor mange sider i snitt de besøker, samt tiden de er på sidene, sier mye om hvor vellykket din satsning er. Frekvensen for besøk sier også mye om lojaliteten til dine besøkende. For noen virksomheter vil også språk til de besøkende være viktig. Har du et stort fremmedspråklig publikum må kanskje nettstedet tilpasset dette også.

Google Analytics er et avansert verktøy som likevel er enkelt å komme i gang med. En trenger ikke å foreta seg noe for å benytte den grunnleggende funksjonaliteten, men det er muligheter til å skreddersy sine egne rapporter og visninger. Jeg vil tro at i en virksomhet vil det være naturlig å presentere rapporter til de forskjellige funksjonene i virksomheten. Verktøyet har gode muligheter til å eksportere data i form av csv-filer osv. Det gjør det enkelt å hente dataene inn i andre verktøy for viderebehandling (f.eks. Excel).

Verktøyet fremstår som et glimrende gratis alternativ til andre betalte analysetjenester. I god Google-ånd er det også tydelig at videre utvikling fortsetter. I skrivende stund er det mulig å benytte en ny versjon, som etter mitt skjønn mest er et endret brukergrensesnitt med den samme funksjonaliteten.
Her er et skjermbilde fra den nye versjonen av analyseverktøyet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar