onsdag 26. oktober 2011

Ansvarsforhold i sosiale medier

Uansett hvilket sosialt medium en virksomhet beslutter å være til stede på, så er nøkkelen til suksess at en oppnår tilstrekkelig stor følgerskare. Her er noen eksempler på tiltak:
  • Kjør en kampanje internt i virksomheten og skap blest om satsningen.
  • Bekjentgjør virksomhetens mål om antall tilhengere/venner og lag en milepels plan for dette.
  • Hold temaet varmt med jevnlige tilbakemeldinger internt om at nå har vi nådd så og så mange tilhengere. Bruk f.eks. intranett til dette.
  • Benytt enhver anledning til å promotere tiltaket utad (pressemeldinger, intervjuer, foredrag o.l.). Dette er selvsagt avhengig av virksomhetens karakter. I verste fall så kjøp annonseplass.
  • Vær aktiv i mediet og ha kvalitet på innhold.
  • Responder på kommunikasjon fra tilhengerne. Positive kunder genererer nye.
  • Hold trykket oppe!
Hvis en virksomhet ønsker å være til stede på sosiale medier forplikter dette. En slik avgjørelse skal ikke tas uten at et grundig forarbeid er gjort. Satsningen må være forankret i virksomhetens øvrige strategier.
Blir det vellykket kan sosiale medier være med på merkevarebygging, gi økt servicegrad, rasjonalisere kundekontakten og gi medarbeiderne en bedre hverdag (føle nærheten til kundene og oppleve respons fra disse).
Ikke alle har lyktes med sine satsninger og her er noen fallgruver:
  •  Satsningen krever ressurser (menneskelige ressurser) og det ikke er tatt høyde for dette. Aktivitet på sosiale medier vil sjelden frigi ressurser, som regel kreve nye.
  • Ambisjonsnivået legges for høyt. Har sammenheng med punktet over.
  •  Det skapes urealistiske forventninger om gevinster. Mange av gevinstene viser seg kanskje først etter lang tids drift (f.eks. merkevarebygging). Ting tar tid.
  • Virksomheten bommer på aktivitetsnivået. Hva som er verst, å bli bombardert med innhold eller at det aldri kommer noe nytt, kan diskuteres. Det er en kunst å treffe planken.
  • Unngå selvmotsigelser. Er det mange som besvarer henvendelser må en for all del unngå at det blir gitt forskjellige svar. Troverdighet er alfa omega.
Det er mye å ta hensyn til for å lykkes, og dette tror jeg kun kan oppnås ved en klar rollefordeling og klare ansvarsforhold i en virksomhet. Disse faktorene er trolig allerede på plass i ellers velfungerende virksomheter. Bygg på det en allerede har. Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar